xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.

3. apr. 2011

Jeg kan godt lide digte der forbløffer mig


Søndagsseancer - Regulær rock rørt op med tekster af høj lyrisk kvalitet. Sådan lød den i danske sammenhæng ret sjældne opskrift på Mellemblonds debutalbum Ude af mine hænder fra 2009.   Denne udgave af Søndagsseancer byder på en snak med frontmand Kristoffer Munck Mortensen, der fortæller om sine inspirationskilder og letter en smule på sløret for Mellemblonds fremtidsplaner.   

***

Lidt forsinket: Tak for den flotte debutplade forrige år. Nu er det hele lidt på afstand. Hvordan var det?   

Selv tak! Vi var selvfølgelig meget glade for den positive modtagelse i pressen og den opmærksomhed, pladen fik. Efterfølgende var vi ude at spille en del, men spillejobsene ebbede ud i løbet af udgivelsesåret og sidste år lå vi, bortset fra enkelte spredte jobs og en weekend i studiet, stort set stille. Nu ser vi frem til og arbejder på at få gang i møllen igen i løbet af 2011.  


Vi var mange, der satte stor pris på den stærke tekstside på sangene på jeres debut. Anmelderne gik også lidt i selvsving og trak (forudsigeligt nok) flittigt tråde til C.V. Jørgensen, Eik Skaløe m.fl. Er der for lidt god lyrik i dansk pop- og rockmusik, siden den automatreaktion stort set altid kommer?  

Jeg synes, at sammenligninger ofte fylder vel meget i musikanmeldelser og at det ville være mere interessant at læse en mere uddybende analyse af musikken. Eller læse en anmeldelse med en mere personlig vinkel.   God lyrik kan vi ikke få nok af. Så ja, der er for lidt. Hvis en lidt udfordrende dansksproget sangskriver når et bredere publikum, er det næsten altid i kraft af et mere tilgængeligt hit, som Costa del sol eller Valby bakke (sange med stednavne er åbenbart vejen til succes), der baner vej for, at folk opdager og lærer at værdsætte resten af artistens produktion.  


Det er ikke ligefrem en folkesport i Danmark at læse lyrik. Tror du på, at man som musiker kan være med til at ændre det? At musik er med til at gøre ordene mere tilgængelige for flere mennesker?  

Næh. Selvom der er fællestræk er det to forskellige ting - lyrik og sangtekster. Ordene hænger måske bedre fast i folks bevidsthed, når de har følge af musik. Det jo ikke et mål i sig selv at få en sangtekst til at ligne et digt.  Den skal passe ind sammen med musikken og det kan den gøre på et hav af måder. Den kan være billedrig, nøgternt fortællende, bestå af gentagelser, være bygget op omkring et godt hook, der bærer resten af teksten - m.m...  


Hvordan arbejder I praktisk med koblingen mellem musik og lyrik?  

På Mellemblonds EP og på debutpladen tog nogle tekster udgangspunkt i smådigte, som jeg så sang over en musikalsk ide. Efterfølgende byggede jeg så videre på digtet for at have nok at synge til hele sangen.  Andre gange er der en god åbningslinje, der føder flere linjer, og en struktur viser sig hurtigt. Så kan man så gå tilbage til og rundt om teksten og slette og forædle. Jeg føler mig stadig som en novice i det her fag, så spørg mig igen om ti år tak.  


Når det handler om musik, hvilke danske tekstforfattere inspirerer dig så mest?  

Jeg skal kunne tænde på musikken først, ellers når jeg sjældent hen til teksten.  Nikolaj Nørlunds Tændstik-plade tændte mig, men det var i lige så høj grad groovet og Rune Kjeldsens bluesy guitar, der inspirerede, som det var tekstuniverset. Det var i samspillet mellem de to ting, at det blev rigtig fedt for mig. Jeg fandt også inspiration i Peter H. Olesens og C.V. Jørgensens  tekster og især sidstnævntes billedsprog har sat spor.

Jeg kunne også godt lide Sune Wagners danske plade. Teksterne havde et umiddelbart flow og en transparens der virkede stærkt, men igen hang det også sammen med, at jeg syntes om musikken. Der er uden tvivl andre, der skriver gode tekster på hver deres måde, men hvor jeg ikke bliver indfanget af det musikalske. Fra den yngre generation vil jeg også nævne Peter Sommer, der bruger sproget originalt og har poesien med sig.  

Eik Skaløe, som blev hevet frem i anmeldelserne af "Ude af mine hænder", er ikke en direkte inspiration for mig, selv om jeg værdsætter Steppeulvene og hans poesi, men dem jeg står på skuldrene af, har måske stået på skuldrene af Eik, der stod på skuldrene af Dylan, der står på skuldrene af Rimbaud o.s.v. Vi kan jo kalde det for "sammenhængskraften".

Jeg har også fået en masse dansk sprog indenbords via digtere. Jeg nævner i flæng Sophus Claussen, Johannes Larsen, Johannes V. Jensen, Inger Christensen og Frank Jæger.  


Hvor tit sætter du dig ned og læser i en digtsamling? Og hvad gør det ved dig?  

Det gør jeg af og til. Måske ikke fra start til slut, men bare lidt spredt. Jeg kan godt lide det, og det har jeg kunnet, siden jeg var teenager. Det er stadig lidt med det samme udgangspunkt som dengang; for at få en sproglig og en følelsesmæssig oplevelse. Der har jeg ikke udviklet min læsehorisont voldsomt.   Jeg kan godt lide digte, der forbløffer mig, danner nye billeder i hovedet og skubber til tingenes tilstand.

Hvis du vil have lidt bogklub ind i interviewet, er jeg for tiden ved at læse Troldfjeldet af Thomas Mann og den er lang, svær og noget mere filosofisk end digtene... Jeg har fået læst den nye Paul Auster og flere tegneserier for at holde pause fra det lidt triste sanatorium i Troldfjeldet, og nu har jeg lige købt Revolution in the Head, der analyserer The Beatles’ sange og samtid, så mon ikke den tager over på læsefronten nu.  


Arbejder Mellemblond på noget nyt netop nu?  

Ja, der er nyt på vej. Vi har indspillet fire nye sange og skal i studiet igen til foråret. Der er stadig tale om guitarbaseret rock med danske tekster. Det lyder lidt anderledes end det gamle, men stadig som Mellemblond.  Vi arbejder også på en film i samarbejde med en instruktør. Hvordan den ender op, er endnu en smule uklart, men der kommer nogen levende billeder med Mellemblonds musik i hovedrollen på et tidspunkt.  


Nu er vi lige blevet enige om, at man skal slappe af med al den sammenligning. Nu gør jeg det så alligevel: Der var klare spor af Black Rebel Motorcycle Club på den seneste plade. Er det den samme del af rockscenen, I hælder mod med det nye materiale?  

Det, vi har optaget indtil nu, hælder måske lidt mod tresserne i lyd og udtryk, men jeg synes det er fedest og mest givende personligt, når man ikke ved, hvad man præcis har gang i og ikke lige kan finde sammenligningerne med det første.  

Ja, der var spor af BRMC på et par numre på pladen, men der var også sange, der lød som noget helt andet - langt fra deres udtryk. Hvis vi havde flere numre færdigindspillede, kunne jeg bedre svare på dit spørgsmål, men det er muligt, at det næste vi indspiller peger i en lidt anden retning.  Men...  ja, der er ikke gået samplere og keyboards i den (endnu), så på den måde er det den samme del af rocken. Jeg vil helst ikke tale om det...  


***

Mens vi venter på nyt fra Mellemblond, kan vi varme os ved Ishånd, et af de stærkeste numre fra debutalbummet:  


Læs alle udgaver af Søndagsseancer på majortom.dk

Hold øje med Mellemblonds Myspace her

Følg Mellemblond på Facebook her

Ingen kommentarer: