xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.

5. apr. 2013

Ida Wenøe fra Boho Dancer anbefaler Leonard Cohen og Damien Jurado



DOBBELTALBUM er en ny artikelserie på majortom.dk.

Her beder jeg musikere, som jeg selv gerne vil anbefale, om at fremhæve to albums, de mener andre bør lytte til. Det ene skal være gammelt, det andet nyt.

Boho Dancer er aktuel med debutalbummet ’Gemini’. I den anledning har jeg fået bandets sanger og sangskriver Ida Wenøe til at komme med sine bud på noget nyt og gammelt.

***

Leonard Cohen 
Songs of Love and Hate (1971)

Dette album har trukket mig igennem mange lange nætter. Da jeg endelig nåede frem til dette album med Cohen i stakken af hans lange diskografi, måtte jeg overgive mig fuldstændigt til den kære Ladies' Man.

Med et spontant jerngreb omkring mine indre organer ved lyden af de første linjer fra åbningsnummeret "Avalanche" - I stepped into an avalanche / it covered up my soul - forsvandt jeg ind i en verden af lyrik og billeder, der var så storladne, så eviggyldige, så sigende, at grebet aldrig rigtig har sluppet mig siden. Blandet med Cohens dybe fortællerstemme og den spæde, kontinuerlige spanske guitar bliver man ført gennem en verden af, ja... kærlighed og had.

Cohen kan som ingen andre beskrive det mest komplicerede og komplekse med få ord, der ved stort set hver eneste ord, hver eneste tone sender en ned i de dybeste lag af sit følelsesliv.
For mit vedkommende skal Cohen ikke oversættes. Jeg elsker, at han siger noget, jeg forstår, men ikke kan (eller vil) forklare. Det er bl.a. dette, der for mig gør hans univers så evigt spændende og dragende.

Udover Avalanche er Famous Blue Raincoat også en af mine favoritter fra pladen. Lyrikken er et brev, der har så overdådigt meget at fortælle mellem linjerne. Vi bliver indhyllet i en klar sindsstemning allerede ved de første to linjer: It's four in the morning / the end of december / I'm writing you now / just to see if you’re better. Du har allerede en meget klar følelse af sindsstemningen, men kun desto tydeligere, fordi Cohen maler uden om kernen, for at kernen dermed står klarer frem. Det er fandeme sangskrivning der vil noget!

Cohen har lært mig utrolig meget i forhold til min egen sangskrivning, men jeg administrerer det langt fra noget i nærheden af ligeså godt som ham. Men det er efterstræbelsesværdigt, og heri ligger der en konstant søgen efter "noget større", efter at blive bedre, hvilket gør at man hele tiden rykker sig. Fordi man ser op til nogen, man lader sig inspirere, man erkender sine egne mangler og forsøger at blive bedre. Enhver sangskriver med respekt for sig selv skal altid søge at blive bedre. Ja, et hvert menneske for at tage den helt ud ;)

Nummeret Like Rain på vores album "Gemini" er faktisk en bøn til bl.a. Cohen. Jeg beder om inspiration, og opvækning - han skal danse for mig i sølvskæret, han skal råbe ordene ud som en strøm af regndråber, han skal rede mig ud af min lammelse, han skal kalde mig ved mit navn da jeg er barn af ham. Det er ham der har bragt mig til "kunsten", så han skal hjælpe mig med at rejse mig fra mit navlepilleri og åbne en kanal der søger mod noget større, noget udover mig selv.

Av for den...

Man skal gøre sig selv en stor tjeneste og gøre Cohen selskab på "Songs Of Love & Hate".





Damien Jurado 
Maraqopa (2012)

Det er først i løbet af det seneste år jeg har fået øjnene op for denne dejlige herre og jeg synes dette er et fantastisk stærkt album.

Damien Jurado gør lidt af det samme som Leonard Cohen, han gør bare lidt mindre ud af sig selv. Han dyrker noget naivt og svævende som jeg også genkender fra min egen sangskrivning. Sangene emmer af melankoli og ironi som det lille ekstra krydderi tilført indimellem.

Udover hans sindssygt skarpe forståelse for hvordan en god sang skal skæres, tror jeg også at grunden til at jeg er faldet så meget for ham, er at jeg føler mig forbundet med ham, da jeg genkender så utrolig mange ting i mig selv. Sådan er det jo for de fleste mennesker - så snart du ser dig selv i noget, tager du det til dig med ekstra stor iver.

Der er ikke en eneste sang på dette album, jeg ikke kan lide. Det er den ene gode sang efter den anden. Rammende ord, stærke melodier. En af mine favoritter er "Working Titles". Her er der igen en masse rammende billeder - og han fucker lidt op med formen, da du aldrig rigtig ved, om han synger til nogen eller sig selv. Masser af kynisme over for branchen? Kærligheden? Ham selv? Det hele på en gang?

Man kan ligeså godt tage hele albummet fra ende til anden, da det er koncentreret mums til din øregang. Ellers synes jeg, man skal starte med Working Titles eller Nothing Is The News.





***


En stor tak til Ida Wenøe for nogle virkelig smukke bud.

Ida Wenøe er sammen med resten af Boho Dancer aktuel med en lille folk-perle i form af debutalbummet ”Gemini”. Det er et band, jeg har fulgt gennem noget tid. Der har været lovende takter på tidligere numre, men dette er altså det første regulære album. Og det rummer samtidig det stærkeste materiale, bandet har præsteret til dato.

Der er ganske enkelt internationalt format over flere af folk-skæringerne fra Boho Dancer. Ind i mellem er det svært ikke at tænke på svenske First Aid Kit, men inspirationskilderne er nu flere. Eksempelvis lurer der en helt Patti Smithsk lidenskab under overfladen på Waiting On A Summer. Det er ment som en kompliment, for det virker sgu!

Boho Dancer beviser også et eminent popøre på førstesinglen ”Fictional Reasons”. Alt i alt varme anbefalinger herfra.



Læs mere om Boho Dancer her:
http://www.bohodancer.com/

Ingen kommentarer: