xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.

26. apr. 2013

Mads Beldring anbefaler Sam Amidon og John Coltrane



DOBBELTALBUM er en ny artikelserie på majortom.dk.

Her beder jeg musikere, forfattere m.fl., som jeg selv gerne vil anbefale, om at fremhæve to albums, de mener andre bør lytte til. Det ene skal være gammelt, det andet nyt.

I denne omgang er det Mads Beldring, der kommer med sine bud på to gode skiver.

***

Sam Amidon
All Is Well (2008)

Sam Amidons andet album, ’All Is Well’ fra 2008, har sat sig som en kile i mig. Albummet består af nyfortolkninger af de traditionelle folkeviser, de europæiske immigranter bragte med til Amerika. Flere af viserne kan spores tilbage til 1700-tallets England. Sange om savn, sange om den elskede, man forlod for at få et bedre liv, sange om at indtage nyt land, sange om fremmedgjorthed, sange om overgange fra barn til voksen, sange om liv og død, krig og kærlighed.
Pladen gjorde mig opmærksom på folkevisen som medie. Folkevisens evne til at sætte ord på universelle eksistentielle spørgsmål, lade dem svæve over hovedet og lade lytteren selv lave slutningen og måske finde svaret. Det nedtonede udtryk med streger trukket tilbage til traditionel folkemusik, horn-arrangementer, der understreger en gennemgående nerve og elementer af improvisation, får ’All Is Well’ til at være en plade, som jeg stadig sætter på og får kuldegysninger af og over. En plade uden tid og sted.

Lyt til ”Sugar Bay”, et af numrene fra albummet her:





John Coltrane
A Love Supreme (1965)

John Coltranes mesterværk fra 1965 er i mine øjne en universel plade. Den samler sig i mig som essensen af musik: urkraft, vildskab, spiritualitet, improvisation, poesi, komposition, sammenspil og groove. En plade, jeg kan høre igen og igen og blive inspireret af. I sagens natur ikke en plade, jeg på et tekstligt plan er direkte påvirket af, men en plade der minder om, hvad musik er. ’A Love Supreme’ minder mig om, at musik udspringer af en kilde, der er større end vi forstår.  

Lyt til det første nummer fra albummet her:




***


Stor tak til Mads Beldring for to gode og originale bud. Coltrane har jeg lyttet rigtig meget til gennem årene. Amidon har jeg kun sporadisk kendskab til, og albummet, Mads nævner, kendte jeg ikke. Nu har jeg købt det. Det lyder jo stort.

Jeg har bedt Mads Beldring om at komme med sine bud på gode plader, fordi jeg gennem det seneste halve års tid har lyttet rigtig meget til hans fremragende album ”Hør nu her” fra sidste år. Det er ikke voldsomt meget eksponering, dette album har fået i de toneangivende musikmedier, men der er jo også kamp om spaltepladsen for tiden med en sand bølge af dansksproget folk, rock og pop på højt niveau.

Men Mads Beldring kan nu noget særligt, og jeg kan varmt anbefale alle at lytte til ”Hør nu her”. Først og fremmest faldt jeg over ”Ting du skal nå”, der både i akkordgang og ord mere end låner fra Glen Campbells klassiker ”Gentle On My Mind” (eller på ordsiden lånes der rettere en stump fra den danske oversættelse af Campbell-nummeret, som blandt andre John Mogensen og Nikolaj Nørlund har fremført). At låne er en god ting. Særligt når det gøres på en intelligent måde, og når det bruges til at bygge noget nyt ovenpå, som er flot, helstøbt og i sig selv originalt. Det har Mads Beldring gjort her.

Mads Beldring laver folkmusik af den helt gamle skole, og derfor forstår jeg også hans begejstring for Sam Amidon. Der er mange inden for den genre, der læner sig op ad de gamle dyder, men der er ikke mange der gør det med så stærkt et lyrisk fundament, som Mads Beldring gør.

Tjek ham ud. Du kan fx begynde her:




Du kan også følge Mads Beldring på Facebook:
www.facebook.com/M.Beldring

Ingen kommentarer: